De Schoolvereniging Aerdenhout-Bentveld bestaat sinds 1924 en is de oudste basisschool in Aerdenhout.

Historie

De SAB heeft een lange en rijke historie. Op 23 maart 1922 werd de Schoolvereniging Aerdenhout-Bentveld opgericht. Er was nog geen school in Aerdenhout. De eerste spoorlijn van Nederland met een tramverbinding tussen Amsterdam en Zandvoort verbond de woonplaats met de omliggende scholen. Onacceptabel vonden betrokken Aerdenhouters. De heren Van Dedem, Van Leer en Van Hall proberen een eigen school op te richten. De naam Van Hall werd later een bekende. Zonen van de oprichter, Gijs en Walraven van Hall, zijn bekend geworden als de ‘Bankiers van het verzet’.

In onze moestuin staat een monument opgedragen aan de familie van Hall.

Na wat mislukte onderhandelingen met mogelijke partners en met hulp van Gedeputeerde Staten werd in 1924 begonnen aan de bouw naar een ontwerp van Anthonie Pieter Smits.

In 1932 werd de kleuterschool ‘Het Mierennest’ opgericht. Sinds 1985 vormen deze twee organisaties een school. En wat voor een!

Het gebouw

Het gebouw, ontworpen in 1924, was prachtig, compleet met torenkamer en in de stijl van de Amsterdamse School.

Na 65 jaar bleek het gebouw niet meer te voldoen aan de normen van die tijd en was een nieuw gebouw noodzakelijk.

De geschiedenis van de school wordt echter wel gekoesterd en is nog steeds duidelijk zichtbaar: een deel van het oude gebouw is blijven staan en oud en nieuw zijn op een prachtige manier door architect Herman Herzberger met elkaar verbonden.

Het ontwerp

Het ontwerp heeft zowel nationaal als internationaal veel belangstelling en waardering gekregen voor zijn vormgeving.

Dankzij het bewaard gebleven gedeelte van de oudbouw beschikt de school over een eigen gymzaal.

In het nieuwe deel zijn acht leslokalen en een bibliotheek gegroepeerd rondom een gemeenschapsruimte in de vorm van een amfitheater.